Програма дослідження "Психологічна готовність дітей до навчання в школі"
Програма діагностичного дослідження
«Психологічна
готовність дітей до навчання в школі-інтернаті»
Вступ до школи є однією з найважливіших подій у житті
дитини. Навчання у школі-інтернаті
має свої особливості в порівнянні зі школою, тому психологом інтернату на
початку навчального року необхідно відслідити готовність кожного вихованця до
навчання. Програма дослідження готовності дітей до навчання базується на
позіціях Д.Ельконіна і А.Венгера, які психологічну
готовність визначають через інтелектуальну; вольову готовність –
формування відповідного рівня довільності; мотиваційну готовність – бажання
ходити до школи, здобувати нові знання; особистісну готовність – бажання
зайняти нову соціальну позицію – позицію школяра; соціально-психологічну готовність
– сформованість у дитини ставлення до вчителя як до дорослого, що володіє
особливими соціальними функціями; розвиток необхідних форм спілкування з
однолітками (уміння встановлювати рівноправні стосунки).
Мета дослідження:
визначити готовність дитини до шкільного навчання;
Завдання:
·
вивчити
індивідуальні психологічні особливості дитини, рівень шкільної зрілості з метою
визначення індивідуального підходу до них у навчально-виховному процесі;
·
виявити
дітей, які потребують особливої уваги до свого розвитку, забезпечити з перших
днів їх перебування у школі індивідуальний підхід до них з метою профілактики
шкільної неуспішності і дезадаптації;
·
розподіл
майбутніх першокласників по класах у відповідності з їх “зоною найближчого
розвитку”, що дозволить кожній дитині розвиватися в оптимальному для неї
режимі;
·
скласти
індивідуально-психологічну картку на кожну дитину;
·
розробити
конкретні рекомендації батькам, учителям із розвитку чи активізації окремих
психічних процесів.
Термін проведення: Оскільки зачислення учнів до школи-інтернату проходить
за рішеням обласної МППК (за наказом Міністерства освіти і науки України від
19.06.2003 р. №389, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 04.07.2003 р.
за № 547/7868), набор та поповнення 1 класів в інтернаті продовжується протягом травня-вересня.
Реалізація даної програми здійснюється
протягом серпеня-жовтня кожного навчального року.
Методи:
1.
Інтелектуальна готовність визначається за допомогою методики діагностики
готовності до навчання (СтадненкоН., Ілляшенко Т., Обухівська А. Психологічна
готовність до навчання дітей шестилітнього віку. Методика діагностики та
корекційно-розвіткові заняття. - м.Кам’янець-Подільський: ПП Зволейко Д.Г.,
2006.)
2.
Вольова
готовність - тест «Будиночок» (Сыроватко
Е.Н., Байер О.Н. Определение готовности к обучению в школе: Научнометодическое
пособие / Под ред. С.И. Подмазина – Запорожье: Премьер. – 2002.)
3.
Мотіваційна
готовність - Методика «Навчальна мотивація» (за М.Гінзбургом) (Сіроватко Е.Н.,
Байер О.Н. Определение готовности к обучению в школе: Научнометодическое пособие / Под
ред. С.И. Подмазина – Запорожье:
Премьер. – 2002.)
4.
Соціально-психологічна готовність – Оцінювання психосоціальної зрілості за тестовою
бесідою (за А.Керном – Я.Йєрасеком). Готовність дитини до навчання / Упоряд.:
С.Максименко, К.Максименко,
О.Главник – К.: Мікрос-СВС, 2003. – 112 с. – (Психологічний інструментарій)
Для визначення загальної готовності вихованців психолог
використує данні медичного обстеження, заключенняя ОМППК та анкетування
батьків.
План реалізації дослідження
№
|
Вид діяльності
|
Термін виконання
|
Учасники
|
1
|
Аналіз літератури
|
Травень - серпень
|
Психолог
|
2
|
Підготовка діагностичного
інструментарію
|
серпень
|
Психолог,
бібліотекар
|
3 |
Психолого-педагогічний
практикум з педагогами, працюючими в 1-х класах «Готовність вихованця до
школи»
|
Серпень-вересень
|
Психолог, педагоги,
що працюють в 1-х класах
|
4
|
Проведення методик
|
Вересень
|
Учні 1-х класів,
психолог
|
5
|
Обробка та аналіз даних
|
вересень
|
Психолог
|
6
|
Підготовка висновків та
рекомендацій для педагогів та батьків
|
Вересень-жовтень
|
Завуч з НВР,
батьки, логопед, вчителі, вихователі першокласників, психолог
|
7
|
Розроблення методичних
рекомендацій для корекції їснуючих проблем
|
жовтень
|
Психолог,
вихователі, батьки, вчителі, дефектологи
|
Коментарі
Дописати коментар