Обласний фестиваль проектів
«Психолого-педагогічний супровід створення безпечного інформаційного освітнього простору»
Проект за номінацією
«Психологічний  супровід створення безпечного
інформаційного простору»
Назва проекту:
«Збереження психічного здоров`я та безпечне використання Інтернету учнями із затримкою психічного розвитку»
Рік створення: 2015-2016 навчальний рік
Автор: практичний психолог  КЗ «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат  «Світанок» ЗОР  Гольцева Тетяна Іванівна
Електронна адреса - Goltsevat@mail.ru?,  tatyana08tn08@gmail.com
Блог:  https://infourok.ru/ golceva-tatyana-ivanovna ,   
"Психологія і ми" https://www.blogger.com/ ,   href="http://metodportal.com/
Електронна адреса школи-інтернату int.svitanok@ i.ua 

Мета проекту:  Збереження психічного здоров’я учнів школи-інтернату із затримкою психічного розвитку в умовах інформатизації суспільного й шкільного життя; формування психологічної інформаційної культури і навичок інформаційної безпеки всіх учасників навчально-виховного процесу.

Завдання:
1)       підвищення компетентності педагогів щодо впливу комп’ютера та Інтернету на розвиток і психічне здоров’я  учнів;
2)       усвідомлення потреби вивчення основ інформаційної безпеки
у віртуальному світі;
3)                формування у школярів свідомого ставлення до свого здоров’я та формування здорового способу життя;
4)       профілактика Інтернет та комп’ютерної залежності;
5)                 формування стійкого переконання в необхідності дотримання в віртуальному світі правил, які діють в світі реальному;
6)       психологічна просвіта батьків щодо організації безпечного Інтернет-життя дитини;
7)       вормування життєвої компетентності підлітків;
8)       формування навичок аналізу інформації, критичного мислення.

Учасники: учні, педагоги, батьки коммунального закладу «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Світанок» Запорізької обласної ради.

Опис проекту
1.  Науково-теоретичне обґрунтування.
 За всю історію людства не було ще такого часу, коли люди б не страждали від яких-небудь залежностей. Заохотитися чимось не дуже корисним  – справа нехитра. Куди складніше потім відмовитися від шкідливої звички. Є і ще один важливий момент: навіть зовсім безневинне на перший погляд захоплення може стати згубним для організму, якщо не знати міри. В умовах складного економічного становища, яке склалося в Україні, соціальних струсів виховання духовно здорових учнів, навчання їх здорового способу життя як необхідної умови розвитку стало однією з найгостріших проблем сучасної школи.
В даний час в усьому світі спостерігається перехід до інформаційного суспільства. Інформатизація та комп'ютеризація сучасного суспільства набуває все більш глобальні масштаби.  Нові інформаційні технології стають не тільки головною рушійною силою прогресу, засобом  спілкування між державами, компаніями, університетами, новою формою торгівлі, але й потужним засобом навчання, улюбленою іграшкою. Останнє  десятиріччя історії людства ознаменовано поширенням і використанням Інтернету. З доступною небагатьом технічної новинки початку тисячоліття, Інтернет швидко перетворився в повсякденний  інформаційний  засіб, що надає будь-якому потенційному користувачеві величезні масиви даних на будь-який смак. Чимало дітей захоплюються комп'ютерними іграми, які приваблюють їх динамічним сюжетом, викликають гострі відчуття.  Є безліч можливостей використання інформаційних технологій – від самостійного складання досить досконалих програм, створення своїх сторінок у просторі Internet, дистанційного навчання до занурення у світ найкращих музейних колекцій, бібліотек .  Відомо, що здоров’я – це необхідна умова активної та нормальної життєдіяльності людини. Всесвітня організація охорони здоров’я визначає здоров’я як стан повного фізичного, психічного, морального та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад.
        З позиції психології  психічне здоров’я – це повноцінний розвиток і злагоджена робота всіх психічних функцій; стан душевного благополуччя, що забезпечує адекватну до умов навколишньої дійсності регуляцію поведінки та діяльності.                                                                                                                                
Сучасна система освіти не може залишитися в стороні  від глобального процесу інформатизації суспільства. Інформаційні технології в освіті відносяться до найважливіших компонентів сучасних освітніх систем усіх ступенів і рівнів. Завдяки впровадженню інформаційних технологій (ІТ) в освіті створюються нові можливості для всіх учасників освітнього процесу: від скорочення часу на пошук і доступ до необхідної інформації, прискорення, оновлення змісту освіти до підвищення рівня індивідуалізації освіти, його особистісної орієнтації.  Незважаючи на безумовно позитивну роль сучасних комунікаційних засобів та інтернету, існують певні ризики у використанні інформаційних технологій. Особливу небезпеку незахищений інформаційний простір приховує для дітей.
Досліджуючи комп’ютерну та Інтернет залежності, психологи і психіатри найбільш ваговим фактором їх виникнення називають віковий (в першу чергу – пубертатний період). Надмірне захоплення віртуальним світом, як правило, виникає при знайомстві з ним незрілою особистістю, особливо, якщо це стосується особистості з відхиленням у психічному розвитку. Основними причинами комп’ютерної та Інтернет залежностей у підлітків психологи вважають: нестачу спілкування зі значимими для дитини людьми, неприйняття однолітками; недостатню увагу батьків; сором’язливість, відчуття неповноцінності, труднощі у спілкуванні, невпевненість в своїх силах; схильність дітей підліткового віку миттєво «вбирати» все нове і цікаве, яскраве, сповнюючи емоцій, нових відчуттів; прагнення підлітка бути «як усі», не відставати від однолітків ні в чому.  Проте захоплення віртуальним світом залишає підлітку ще менше часу і можливостей на спілкування з близькими та друзями, навчання, розвиток природних здібностей. Те, до чого він прагнув, починає віддаляєтися.
Наші сьогоднішні знання про затримку психічного розвитку дають змогу розглядати її як межовий стан психічного розвитку. Йому властиві розлади  інтелектуальної та емоційно-вольової сфери. Основною біологічною причиною, на думку більшості дослідників (Т.А. Уласова, И. Ф. Марковская, М. Н. Фишман і ін.), є мінімальні органічні ураження головного мозку, що можуть бути вродженими і виникати в пренатальному (особливо при токсикозах у першій половині вагітності), перинатальному (родові травми, асфіксія плоду), а також постнатальному періоді життя дитини. У деяких випадках може спостерігатися і генетично обумовлена недостатність центральної нервової системи. Інтоксикації, інфекції, обмінно-трофічні розлади, травми ведуть до негрубих порушень темпу розвитку мозкових механізмів або викликають легкі церебральні органічні ушкодження.  Унаслідок цих порушень у дітей впродовж досить тривалого періоду спостерігається функціональна незрілість центральної нервової системи, що, в свою чергу, виявляється в слабкості процесів гальмування і порушення, складності в утворенні складних умовних зв'язків. Для дітей цієї групи характерна значна неоднорідність збережених ланок психічної діяльності, а також яскраво виражена нерівномірність формування різних сторін психічної діяльності.
Наукові фахівці сучасної літератури до чинників інформаційного середовища, які можуть стати загрозами інформаційній безпеці школярів, відносять наступні:
·                 Привабливий та сучасний матеріал, що містить массу інформації, але не свідчить про її змістовність та корисність.
·                 Створюючи особливий освітній простір, численні медіа впливають на формування соціальних, моральних, художніх, естетичних цінностей та інтересів особистості, стають вадливим факторои впливу на їх свідомість, світоглядні позиції.
·                 Наявність в інтернет-мережі інформації маніпулятивного характеру.
·                 Пропаганда жорстокості засобами ЗМІ в Інтернеті.
·                 Наявність в інформаційних потоках специфічних елементів, які цілеспрямовано змінюють психофізіологічний стан дітей і підлітків.
·                 Агресивний і негативний характер деякої інформації.
З кожним роком все більше українських дітей користується Інтернетом у повсякденному житті. Можливість підключитися до мережі не тільки через ПК,  але й за допомогою мобільних телефо­нів сприяє цій тенденції. Інтернет надає дітям та молоді неймовірних можливостей у здійсненні від­криттів, спілкуванні й творчості. Проте оскільки із самого початку Інтернет розвивався без будь - якого контролю, сьогодні він містить величезну кількість інформації, причому далеко не завжди безпечної. У зв’язку із цим виникає проблема ор­ганізації безпеки дітей. А хто їм може в цьому до­ помогти, якщо не педагоги та батьки?
2.  Актуальність проекту для даного закладу освіти.
Слід зазначити, що існують категорії учнів, які більш ніж інші уразливі перед загрозами інформаційної безпеки. До однієї  з таких категорій відносяться учні із затримкою психічного розвитку;  діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування; діти вимушених переселенців; діти із неблагополучних та неповних родин. Запорізька спеціальна школа-інтернат «Світанок» Запорізької обласної ради є навчальним закладом для дітей із затримкою психічного розвитку,  дітей з важкими вадами мовлення та містить у своєму складові всіх дітей вище зазначених категорій.
Затримка психічного розвитку (ЗПР) характеризується як межовий стан між нормою та порушенням онтогенезу, якому властиві негрубі недоліки інтелектуальної та емоційно-вольової сфери, що виявляється в зниженні навчально-пізнавальної діяльності та соціальної адаптації в цілому. Такий стан визначається як порушення темпу психічного розвитку, коли окремі психічні функції (пам’ять, увага, мислення, емоційно-вольова сфера) відстають від прийнятих психологічних норм даного віку. Нерівномірність розвитку окремих вищих психічних функцій здебільшого проявляється у вигляді порушень пам’яті, уваги, сприйняття і як наслідок – розладів мислення.
Розвиток пам’яті в дітей із ЗПР знаходиться у певній залежності від особливостей уваги і сприйняття. Тому розумова діяльність дітей із ЗПР має ряд загальних недоліків у порівнянні з мисленням здорових однолітків, а саме:
                несформованість або низький рівень пошуково-пізнавальної мотивації і розумової активності;
                стереотипність мислення;
                відставання рівнів наочно-образного і логічного мислення.
На думку Ульянкової У.В., «...діти із ЗПР не вміють думати, робити висновки; прагнуть уникати таких ситуацій. Через несформованість логічного мислення вони дають випадкові, необдумані відповіді, проявляють нездатність до аналізу умов завдання. При роботі з цими дітьми необхідно звертати особливу увагу на розвиток у них усіх форм мислення».
Саме тому для багатьох з дітей даної категорії віртуальний світ стає чи не єдиним місцем, де вони, відчуваючи себе цілком захищеними, можуть взаємодіяти з іншими і проявляти своє «Я». З одного боку, володіння учнями комп`ютером та вміння використовувати інтернет-ресурси  сприяє соціалізації осіб із вадами розумового розвитку в суспільство, дає можливість активного взаємообміну інформацією, віртуального спілкування. Роль віртуального простору в житті дітей із ЗПР, діти-сиріт та дітей, позбавлених  батьківського піклування;  дітей  вимушених переселенців; дітей із неблагополучних та неповних родин величезна. Для багатьох із них Інтернет є своєрідним замінником реальних життєвих ситуацій, яких вони позбавлені в силу своїх фізіологічних особливосте, ситуації в сім`ї та оточуючому середовищі, навіть політичною ситуацією в країні. Саме тому для більшості дітей  характерна компенсаторна модель поведінки в Інтернеті. Включення їх в віртуальне співтовариство дозволяє усвідомити себе як суб'єкта діяльності в інформаційному освітньому просторі, сприяє формуванню адекватного ставлення до дійсності, потреби у співпраці, подоланню замкнутості,  розвитку комунікативного потенціалу і формуванню «життєвої компетентності».
Виходячи зі специфіки створеної оточуючої ситуації, використання даними дітьми інформаційних технологій  має свої особливості:
·                 діти із ЗПР проводять в соціальних сітях та на інтернет-ресурсах більше часу, ніж їхні здорові однолітки;
·                 критичність сприйняття інформації у таких дітей знижена у зв'язку з відсутністю життєвого досвіду та в силу своїх психологічних особливостей;
·                  відчуття  ефекту «присутності». Відбувається те, що можна назвати «Его-розпадом» на «Я — віртуальне» та «Я — реальне»;
·                 комплекс неповноцінності деяких підлітків призводить до нерозбірливості у контактах, бажання приєднати до себе в Мережі більшевіртуальних друзів;
·                 зайва довірливість та нерозбірливість у людях, викликана вихованням в «тепличному» середовищі породжує ризик бути обманутими;
·                 занижений рівень соціальних орієнтувань  сприяє ризику стати жертвою шахраїв;
·                 предпосилки до Інтернет-залежності у підлітків даної категорії вище, ніж в осіб з нормальними інтелектуальним розвитком. Причина – це і дефіцит реального спілкування, і відсторонення від соціального життя через зайнятість або недостатнє виконання батьківських обов`язків з боку сім`ї, який компенсується  Інтернет-спілкуванням, що займає домінуюче становище.
Коло соціально-психологічних факторів, які прямо або побічно впливають на затримку психічного розвитку дитини, широкий. До них відносяться наступні: рання депривація, неприйняття дитини, алкоголізм і наркоманія батьків, несприятлива екологія, а також різні варіанти неправильного виховання, фактор неповної родини, низький освітній рівень батьків.  Несприятливі соціальні фактори збільшують відставання в розвитку, але не представляють єдину або головну причину ЗПР.       
Таким чином, ризики загрози інформаційній безпеки дітей із ЗПР вище, ніж їх здорових однолітків.       
Отож, актуальність створення системи роботи навчального закладу в цьому напрямку очевидна.
3.  Мета та методологічна основа проекту проекту.
Інформаційна безпека - складене поняття, яке включає технічні, економічні, морально-етичні, психологічні та правові аспекти.
Загальною метою психологічного супроводу інформаційного освітнього простору є формування психологічної інформаційної культури і навичок інформаційної безпеки всіх учасників навчально-виховного процесу.
Методологічну основу проекту склали наукові праці Л.С. Виготського,    Г.Є. Сухаревої, Кимберли Янг, Айвена Голдберга, В.Д. Менделевича,                Л.М. Юрьевої, Т.Ю. Больбот, науково-методичні розробки кафедри менеджменту освіти та психології Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (завідуюча кафедрою Донченко І.А., старший викладач кафедри Чемодурова Ю.М. доцент кафедри Афанасьєва Т.О.), обласного науково-методичного центру психології та соціології освіти (директор Подмазін С.І., методист Сироватко О.М.).
Для проведення діагностичного етапу була використана  методика скринінгової  діагностики комп’ютерної залежності  українських психіатрів     Л.М. Юрьевої - Т.Ю. Больбот.
4. План реалізації проекту
Зміст діяльності
Термін
Очікуваний результат
Підготовчий етап:
1
Аналіз літератури з проблеми .

листопад
Створення науково-методичного банку психологічного супроводу безпечного інформаційного освітнього простору.
2
Складання програми супроводу за поектом  Інформаційної безпеки.
грудень
3
Добір матеріалів що необхідні для проведення заходів.
постійно
4
Виступ на МО вихователів з планом роботи на 2015-16 навчальний рік 

жовтень

Діагностичний етап:
5
Проведення діагностики рівня усвідомленості інтернет-загроз(Солдатова Г.В., Чекалина А.И., ЛебешеваМ.И.)detionline.com/test/index.html
січень
Визначення рівня формування показників комп’ютерної та Інтернет залежності у підлітків.
6
анкетування «Компютер і підліток»
лютий
7
Тест на детскую Интернет-зависимость (С.А. Кулаков, 2004)
лютий
Формуючий етап

Заходи для педагогів:
 -  робота методичного обєднання вихователів та творчої групи з темою «Використання інтерактивних технологій у навчально-виховному процесі  школи-інтернату»
- Впровадження інноваційних технологій. Метод проекту. (керівник МО вихователів Гольцева Т.І., керівник творчої групи Ушатий В.М.)
- Диспут «Ефективність системи роботи по формуванню особистості учнів школи-інтернату. Інноваційні методи виховання»
(Вихователь 2-В классу Кармазіна Л.І.)







листопад

Підвищення компетентності педагогів щодо впливу факторів ризику інформаційного середовища на стан психічного здоров’я підлітків.





-  проведення для педагогів семінару практикуму. Презентація "Інтернет-залежність"
грудень
виступ на педраді. Презентація "Заходи щодо зміцнення психологічного стану здоров`я учнів "
січень
- Тест на інтернет-залежність (С.А.Кулаков  2004 рік)


Заходи для учнів:
- Виховний захід для учнів 4-5 класів "Мій безпечний інтернет"
лютий
Актуалізація здоров’язберігаю-чих  ресурсів підлітків.
Формування у підлітків життєвих навичок збереження здоров’я та життєвої компетентності.









- Година спілкування для учнів 6-7 класів " Безпечне використання інтернету"
грудень
- Година спілкування з учнями 8-9 класів "Психологічна безпека соціальних мереж" Презентація
лютий
-  Психологічний тренінг "Формування життєвої компетентності старшокласників"
квітень
-  Пам`ятка для учнів. " Поради учням щодо безпечного використання мобільних телефонів.  Мобільний телефон:користь чи шкода"
- Памятка для учнів «Моє безпечне користування компютером»
січень
Оформлення просвітницького стенду «Безпечний Інтернет» до дня безпечного інтернету
лютий
Малювання « Мій безпечний Інтернет» учні (4-5) класів
лютий
Заходи для батьків:
- Консультація для батьків 6-9 класів "Як уберегти дитину від надмірної захопленості  комп'ютерними іграми"
березень
Підвищення компетентності батьків щодо організації безпечного Інтернет-життя своїх дітей.

- Рекомендації батькам при першому знайомстві дитини з комп’ютером

- Памятка для батьків «Допоможіть своїй дитині не стати залежною від Інтернету» (4-9 класи)
- Памятка для батьків «Безпечне користування комп’ютером та Інтернет ресурсами» (1-9 класи)
січень

квітень
4
Контрольно-аналітичний етап:
- повторна вибіркова діагностика показників комп’ютерної та Інтернет залежності у підлітків;
- аналіз результатів проведеної роботи та визначення орієнтирів наступної діяльності
травень
Зниження впливу факторів ризику інформаційного середовища на стан психічного здоров’я підлітків.

Робота, яка була проведена у коммунальному закладі «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Світанок»ЗОР  в рамках проекту «Збереження психічного здоров`я та безпечне використання Інтернету учнями із затримкою психічного розвитку» має певні позитивні наслідки щодо збереження психічного здоров’я школярів. Значно зросла поінформованість підлітків щодо Інтернет-загроз та дотримання заходів безпеки в інформаційному просторі.  Поглиблені знання педагогів та батьків щодо профілактики інтернет-залежності та негативного впливу засобів ЗМІ на здоров`я дітей. Вироблені алгоритми взаємодії всих учасників навчально-виховного процессу. Але інформаційний світ розвивається та змінюється з надзвичайною швидкістю. Він надає людині нові колосальні можливості й висуває численні ризики, пов’язані з особистісною небезпекою, зокрема і психічному здоров’ю. Тому  усім нам слід памятати правило «Комп’ютер для людини, а не людина для комп’ютера».

                Використана література та інші інформаційні ресурси:
1.   Власова Т.А., Певзнер М.С. О детях с отклонениями в развитии. 2-е изд., испр. и доп. – М.: «Просвещение», 1973. С. 47 – 56.
2.   Діти із затримкою психічного розвитку та їх навчання: Навч. посібник для педагогів та шкільних психологів / Т.Д. Ілляшенко, Н.А. Бастун, Т.В. Сак. – К.: ІЗМН, 1997. С. 20 – 41.
3. Обучение детей с нарушением интеллектуального развития (Олигофренопедагогика): Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / Б.П. Пузанов, Н.П.Коняева, Б.Б.Горскин / Под ред. Б.П. Пузанова. – М.: Изд. центр «Академия», 2003. С. 173 – 176.
4.   Сухарева Г.Е. Клинические лекции по психиатрии детского возраста. –  Режим доступу: http://www.koob.pro/sukhareva/
5.  Войскунский А. Е. Актуальные проблемы психологии зависимости от Интернета / А.Е. Войскунский  // Психологический журнал, 2004. – Т. 25, № 1. –  с. 90-100. – Режим доступу: http://psyfactor.org/lib/addict.htm
6.   Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі / І.В. Литовченко, С.Д. Максименко, С.І. Болтівець та ін. К. : Видавництво: ТОВ «Видавничий будинок» Аванпост-Прим, 2010. – 48 с. (Посібник для батьків).
7. Баева И. А.Тренинги психологической безопасности в школе. — СПб.: Речь, 2002. — 251 с.
8. Юрьева Л.Н., Больбот Т. Ю. Компьютерная зависимость: формирование, диагностика, коррекция и профилактика: Монография / Л.Н. Юрьева,                Т.Ю. Больбот.  – Днепропетровск: Пороги, 2006.196 с. Режим доступу: http://www.koob.ru/yureva/kompyuternaya_zavisimost

Використані  інформаційні ресурси для проведення заходів:
● Сайт Онляндія – безпечна веб-країна: http://disted.edu.vn.ua/media/bp/html/etusivu.htm.
● Сайт про безпеку в Інтернеті від Google – http://www.prointernet.in.ua.
● Тренінг “Критичне оцінювання ресурсів інтернету” для вчителів і учнів: http://wiki.iteach.com.ua/Тренінг_”Критичне_оцінювання_ресурсів_інтернету”_для_вчителів_і_учнів.
● Мультимедийный учебный дистанционный курс безопасного пользования ресурсами сети Интернет – https://onlinesafety.info/#/home.
● Урок Інтернет-безпеки для проведення з дітьми: http://startuem.lg.ua/?p=1445.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Памятка для учнів Мобільні телефони: користь чи шкода?

Година спілкування для учнів 6-7 класів Безпечне використання інтернету