тренінг "Формування хиттєвої компетентності старшокласників"
Програма тренінгу
«Формування життєвої компетентності старшокласників»
Практий психолог
КЗ „ЗСЗШІ
«Світанок” ЗОР
Гольцева Т.І.
ПРОГРАМА
Тренінгу
«ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
СТАРШОКЛАСНИКІВ»
Мета :
- соціальне
навчання, протистояння негативним впливам середовища;
- психологічна
підготовка підлітків школи-інтернату до
самостійного життя;
- оволодіння життєвими
компетенціями, соціальними ролями та критичним мисленням.
Завдання :
- розвиток комунікативних
навичок та міжособистісних взаємовідносин;
- удосконалення
здібностей, пов'язаних з ефективним спілкуванням;
- формування компетентності у підлітків школи-інтернату;
- вчити
використовувати свій потенціал для
самореалізації у професійному і особистісному плані.
Актуальність
теми Проблема формування життєвої компетентності
особистості старшокласників в наш час є однією з основних в процесі виховання
підростаючого покоління. Життєва компетентність - це знання, вміння, навички,
життєвий досвід, необхідний для вирішення особистих, соціальних завдань,
продуктивного звершення життя.
Процес формування життєвої компетентності особистості старшокласників
проходить під впливом середовища з цілісністю природних і соціальних умов. Саме
на основі взаємодії "особистість-середовище" ми розглядаємо
формування життєвої компетентності особистості старшокласників.
Основними
особливостями середовища, в якій буде ефективним цей процес, виступають:
сформованість соціально-культурних традицій, атмосфера соціально-культурної
розкутості, довіру, наявність сприятливих організаційно-методичних і соціально-психологічних
умов для реалізації творчого потенціалу особистості, насиченість і
різноманітність культури, координація діяльності різних культурних інститутів.
Постає необхідність у життєвій компетентності
особистості, її здатності успішно розв'язувати власні життєві проблеми, брати
продуктивну участь у розв'язанні суспільних проблем. Розвиток життєвої
компетентності особистості виступає умовою як її успішної, гармонійної
життєдіяльності, так і конструктивного перетворення і гармонійного розвитку
суспільства.
ТЕМА «СПІЛКУВАТИСЯ – ЦЕ ЗДОРОВО!»
І
. Знайомство з темою, мета зустрічі.
Мета: встановити основні правила
для роботи групи на період занять.
Назва
тренінгу, цілі та завдання.
Прийняття правил роботи групи для дотримання дисципліни й порядку, методом
мозкового штурму.
2. Вправа «Привітання».
Мета: створення позитивної,
доброзичливої, комфортної та відвертої атмосфери.
1. Запропонувати пограти у руханку:
-
вишукуватись за кольором волосся (від світлих до темних);
-
за кольором очей;
-
за числами народження.
2. З'ясувати з
яким настроєм прийшли учасники тренінгу. Вони наклеюють на відповідну картинку свій
настрій.
Обладнання: папір, фломастери, ручки, скотч.
3. Вправа «Знайомство».
Мета: сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню
унікальності особистості кожної людини, продовжити знайомство учасників один з
одним.
Кожному учаснику
дається аркуш паперу у формі (…). Форму створюють за допомогою тільки рук, без
ножиців учасники розподіляються на пари, під час спілкування один з одним з’ясовують
інтереси, захоплення, мрію та цікаву інформацію про співрозмовника.
Представляють один одного.Результати вправи розміщуються на
стенді.
Обладнання:
маркери, папір, скотч.
4. Інформаційне
повідомлення, проблема. «Я в майбутньому».
Мета: з’ясувати коло інтересів присутніх, професійну
направленість.
Обирається ряд професій (фіксуються на
фліп-чарті), визначається їх особливість, якими необхідно володіти навичками та
мати знання, щоб бути добрим спеціалістом.
5. Робота в підгрупах «
Професія … сама необхідна. »
Мета: ознайомлення з різноманітністю
професій, формування комунікативних навичок, вчитися взаємодіяти в групі.
Вся група розділяється на 4 підгрупи.
Завданням кожної є презентація професії. Захист своєї спеціальності.
Обладнання: фліп- чарт, ватман , маркери.
6. Вправа «М’ячик».
Мета: продовжити знайомство групи, закріплення імен
учасників тренінгу.
Психолог-тренер називає своє ім'я й особливість характеру,
яка починається з той же літери, що й ім’я. Кидає м’ячик будь-якому учасникові,
той також називає своє ім'я та особливість характеру й кидає м’ячик наступному
учасникові, і так, поки м’ячик не пройде приблизно один-два кола. Потім умови
гри змінюються: учасник називає ім'я будь-якого іншого учасника й після цього
кидає йому м’ячик, той у такий же спосіб передає м’ячик наступному гравцеві й
так далі, поки всі не запам'ятають імена та якості один одного.
Обладнання: м'яч.
7. Вправа «Права дитини».
Мета: інформувати дітей про права,
закони суспільства, навчити їх знаходити допомогу, коли це необхідно.
Розділити
клас на 4 групи. Перша група заповнює аркуш «Права, які я маю й хочу
зберегти». Друга
група – «Права,
яких у мене нема, але хочу мати». Третя група – «Якби я був батьком, то дав моїм дітям право на...» Четверта група – «Якби
мої права були порушені, я б зробив...».
Групи звітуються, доповнюють.
8. Вправа «Як я себе
почуваю? Мій настрій.»
Мета: дати можливість у вільній формі висловитися із приводу проведеного
заняття, настрій, побажання.
ТЕМА «ПОБУДУЙ
СВОЄ МАЙБУТНЕ»
1.
Вправа «Намалюй своє ім'я ».
Мета
: настроїти учасників на робочий день, з'ясувати з яким настроєм прийшли,
створення позитивного настрою в групі.
Групі
роздають по одному аркушу паперу, необхідно намалювати своє ім'я, та настрій
(малюнок за бажанням). Проговорити, розмістити уздовж стіни.
Обладнання:
папір формату А 4, маркери.
2. Динамічна руханка «Що в
нас спільного?»
Мета:
активізувати учасників, формувати дружній колектив, створення позитивнго
настрою.
Стільці розташовані по колу на 1 менше
ніж гравців, учасник без стільця повинен назвати загальну ознаку присутніх, для
того, щоб останні помінялися місцями. Хто не встиг зайняти вільний стілець,
придумує наступну ознаку.
-
хто народився влітку;
-
хто має зелений колір очей;
-
у кого на одязі є ґудзики;
-
всі хлопці тощо.
Головне, щоб ознака була притаманна і учаснику, який знаходиться в
колі.
3.
Вправа « Візьміть мене на роботу».
Мета: формування впевненості у власних
можливостях, позитивної самооцінки, розвиток навичок спілкування.
Інструкція: « Саме Вас
повинні взяти на роботу…»
Група працює в парах. Один виконує роль
роботодавця, інший спеціаліста, який влаштовується на роботу. Потім ролями
міняються.
Аналіз вправи.
4. Вправа «Скриня із проблемами».
Мета: навчити розповідати про свої
проблеми, розвивати чуйність і готовність допомагати іншим, почуття емпатії,
взаємодопомоги. Ознайомлення з світом професій.
Пояснити групі, що
підлітки і дорослі можуть мати труднощі в житті, і вони потребують допомоги.
Нехай учасники приведуть приклади: залякування, проблеми з алкоголем,
наркотиками. Довідайтесь, хто надасть їм допомогу в тім або іншому випадку.
Учасники діляться
на 4 групи, де пишуться листи, у яких розповідається про свою або вигадану
проблему. Коли всі групи напишуть листи, їх треба зібрати й покласти в
спеціальну скриню. Потім представник з кожної групи вибирає одну з 4 «проблем». Далі діти грають в «редактора журналу», їм необхідно вирішити
обрану проблему. Відповіді повинні бути корисними та конструктивними, і не
можна забувати головне правило – не критикувати! У деяких випадках учасники
можуть дати тільки співчутливу відповідь, тому що не завжди здатні дати конструктивну.
Учасники повинні
розуміти, що якщо в них виникли які-небудь проблеми, то їх можна вирішити, не
прибігаючи до шкідливих звичок.
5.
Вправа «Знайди пару».
Мета: навчитися передавати інформацію
невербальним шляхом, розвивати пізнавальні здібності.
Кожному учаснику до
спини прикріплюється картинка з відомою людиною або твариною. Участники ходять
по кімнаті і уважно розглядають картинки на спинах один у одного. Задача
полягає в тому, щоб невербальним шляхом знайти учасника з однаковою картинкою
(пару). Наприкінці заняття обговорюється, чи були труднощі в передачі
інформації.
Обладнання:
картинки, булавки.
Мозковий штурм « Що
таке здоров’я? »
Мета: ввести учасників тренінгу в тему,
активізувати їхнє особисте розуміння того, що таке здоров’я, подати визначення здоров’я.
6.
Вправа „Симпозіум”.
Мета: формування відношення до
здорового образу життя та визначення негативних факторів, які ведуть до
погіршення здоров’я.
Учасники діляться на три групи і їм
пропонується намалювати „»модель здорової людини». Групи малюють фактори ризику, погіршуючи здоров’я та презентують свої
роботи.
Обладнання:
дошка, ватман, маркер.
Які
фактори впливають на здоров’я людини.
7.
Вправа «Побажання та малюнок».
Мета: закріпити позитивну емоційну
атмосферу у групі.
Учасникам роздаються
листки А-4 , які вони підписують та малюють квітку, де члени групи пишуть свої
побажання та малюють малюнок.
Література
1. Життєва
компетентність особистості: науково-методичний посібник/ За ред. Л. В. Сохань,
І. Г. Єрмакова, Г. М. Несен — К.: Богдана, 2003. — 520 с. 2. Пустовіт П. А. Життєва компетентність // Енциклопедія освіти / Акад.
пед. наук. України; гол. ред. В. Г. Кремень. — К. : Юрінком Інтер, 2008. - Є.
285.
3. Сохань Л., Єрмаков І. Життєва компетентність у
технології життє- здійснення / Л. Сохань, І. Єрмаков // Кроки до компетентності
та інтегра ції в суспільство: науково-методичний збірник / Ред. кол. Н. Софій
(голо ва), І. Єрмаков (керівник авторського колективу і науковий редактор) та
ін. - К. : Контекст, 2000. - Є. 83. 4
Tioga Iron & Stainless Steel Co. - titanium rod
ВідповістиВидалитиTioga ion titanium hair color Iron & benjamin moore titanium Stainless Steel Co., titanium joes Inc. is a steel and stainless steel company based out of Las titanium tools Vegas, Nevada, United States. nipple piercing jewelry titanium
b587s8nqdqj430 cheap sex toys,sex toys,dildo,horse dildo,dog dildo,sex chair,sex toys,custom sex doll,dog dildo e035r9fehdb860
ВідповістиВидалитиu511f8iremu708 horse dildos,wolf dildo,male masturbator,realistic dildo,male masturbators,dildos,realistic dildo,dildos,realistic dildo n856l8eqvjx051
ВідповістиВидалити